Sunday, March 10, 2019

Ikon purbawara Film melayu

Bermula dengan bismillah semoga apa yang kita tahu kita kongsi bersama

Topic pertama saya pada hari ini adalah ikon purbawara kita allahyarham Nordin 

Ahmad.

Nordin Ahmad ialah seorang pelakon filem Melayu  Malaysia terulung. Beliau dilahirkan di Kampung Kota, Permatang Pasir, Seberang PeraiPulau Pinang pada tahun 4 Ogos 1929. Lakonan hebat beliau adalah seperti dalam filem Seri MersingSemerah PadiAir Mata Duyong dan Gurindam Jiwa. Selain itu beliau juga dikenang dengan lakonan agresif seperti dalam filem Hang JebatCucu Datuk Merah dan Raden Mas.

setiap kali menyebut nama Nordin Ahmad, peminat akan terus teringat adegan-adegan dan dialog-dialog yang menjadi klasik filem-filem Melayu sepanjang zaman seperti dalam filem Seri Mersing arahan Allahyarham Salleh Ghani dengan dialog berpantun ; "Kajang Pak Malau kajang berlipat, kajang saya mengkuang layu, dagang Pak Malau dagang bertempat, dagang saya musafir lalu." Dalam filem Gurindam Jiwa (1966) Nordin berganding dengan Latifah Omar mendendangkan lagu Gurindam Jiwa dengan rangkap "Tuai padi antara masak, esok jangan layu layuan, intai kami antara nampak, esok jangan rindu-rinduan". Filem terakhir Nordin ialah filem Jahanam arahan M. Amin yang diterbitkan pada tahun 1971, yang mana Nordin berganding dengan seniwati Saadiah.






Sekian terima kasih.




No comments:

Post a Comment

SENIWATI ZAITON SELAMAT HARI LAHIR SENIWATI ZAITON Hari ini 2 April merupakan ulangtahun kelahiran ke-82 tahun buat seniwati Z...